”Hur kan vi egentligen veta vad som är kunskap? Det är ju
ett relativt begrepp och dess betydelse har förändrats över åren. Vi kan inte
säga att vi vet vad som är och inte är kunskap. Därför är det omöjligt att mäta
kunskap.”
Så skulle jag sammanfatta min syn på postmodernismen. Det är
en ideologi och ett sätt att se på världen, som ofta går ut på att ifrågasätta
sanningar som vi tar för givet. Detta är en bra sak att göra, det är nyttigt
att inte fastna i slutsatser och uppfattningar bara för att ”det alltid varit”
så. Det finns dock olika lägen när detta passar bäst att göra. Postmodernimens
sätt att ifrågasätta hela kunskapsbegreppet är intressant filosofiskt, men när
det är vad som lärs ut av professorer till studenter på lärarutbildningen så är
det ett problem.
Vad man säger om man påstår att det inte går att mäta
kunskap eller ens veta vad det är, är att hela tanken om en skola med
kunskapsmål, betyg och undervisning med syfte att lära ut bestämda saker är
meningslös. Vi kan ju inte veta vad kunskap är, så hur kan vi då säga att vi
ger eleverna kunskap när vi undervisar dem?
Detta synsätt strider direkt mot
läroplanen som är målbaserad. Läroplanen bygger på tanken att man kan göra en
bedömning av vad eleven lärt sig. När professorer på lärarutbildningen säger
att det inte går att mäta kunskap eller veta vad det är, strider alltså dessa
professorers undervisning direkt mot en central princip i läroplanen för
skolan.
Men har inte professorerna rätt då? Finns ingen akademisk
frihet, vet inte forskarna bättre själva om sitt område än regeringen?
Jo, så
är det. Forskningen finansieras i väldigt många fall statligt, men staten kan
ju inte säga åt forskarna att det ska forska om något, ta emot deras resultat
och sedan förkasta det. Det vore som om staten skulle berätta för
försvarsmakten exakt hur Sverige ska försvaras, och ignorera den komptetens som
byggts upp där genom åren.
Att postmodernistiska professorer ska få hålla på med sin
postmodernism på akademin är därför givet. Däremot måste det inte finnas med i
blivande lärares undervisning. Dessa blivande lärare kommer faktiskt att ha ett
yrke där de är ansvariga för att följa den nuvarande läroplanen. Om de lär sig
på lärarutbildningen att dess centrala princip är meningslös, hur kommer det då
att påverka deras arbete?
Det måste finnas ett sätt att utvärdera om skolan gör sitt
jobb bra. Skolan är skattefinansierad, människor är tvingade att betala en del
av sin inkomst för att finansiera den, och de är dessutom faktiskt tvingade att
skicka sina barn dit (eller flytta) eftersom vi har skolplikt i Sverige. Då kan vi inte bara säga att kunskap, som är
huvudmålet med skolan, inte går att mäta och sedan rycka på axlarna åt alla
internationella undersökningar som visar att Sverige ligger i botten vad gäller
mätbara kunskaper. Det måste finnas mätbara, utvärderingsbara mål med skolan.
Att kunskap inte går att mäta är dessutom fel, eller
åtminstone extremt missvisande. Kunskap är ett relativt begrepp, men alla
begrepp är relativa eftersom de uppfunnits av människor med subjektiva
uppfattningar. Vi kan inte alla kan ha samma bild av vad kunskap är. Det
betyder dock inte att vi ej kan ha ett hum om vad kunskap är. Vetenskap går
oftast ut på att komma med hypoteser, och sedan försöka falsifiera dessa, testa
om de stämmer. Om de inte blir falsifierade efter många försök anses de vara
trovärdiga, och på det här sättet ackumuleras kunskap. Denna kunskap är inte
absolut, men det är vad vi har skäl att tro baserat på det vi vet idag. Men
postmodernisterna får det att låta som att vi inte kan ha minsta aning om vad
kunskap är.
När man sedan sätter upp mål för undervisningen, går det
alldeles utmärkt att ta reda på om en elev nått upp till dessa eller inte. Det
vet vare person som jobbet med att undervisa. Postmodernisterna använder ofta
ordet mäta vilket är missvisande, eftersom det låter som
att mäta omkretsen på ett träd eller något liknande. Ett mycket bättre ord är bedöma. Det går att bedöma om en elev
nått upp till betygskriterierna eller inte.
Det finns dessutom forksning som visar vad som faktiskt
händer i hjärnan när man lär sig något. Det är fortfarande långt ifrån möjligt
att se exakt när man lärt sig en specifik sak, eller veta exakt vilken
pedagogik som är mest effektiv för lärande, men man kan se nya mönster i
hjärnan efter att någon exempelvis löst mattetal i bara en halvtimme. Detta
föreläser de också om på lärarutbildningen, samt målstyrd undervisning, men när
andra föreläsare säger att vi inte kan mäta kunskap eller veta vad det är ger
det en väldigt motsägelsefull bild.
Att ifrågasätta sanningar som vi tar för givet kan vara bra.
Postmodernismen får dock inte avgöra hur blivande lärare ska undervisas. Då får
vi en skola utan mål, syfte och mening. Vad som behövs är mätbara mål med
undervisningen, och lärare som kan använda sig av dessa. Mitt förslag är därför
att de pratar ihop sig på lärarutbildningen och ser hur de kan hålla postmodernismen
till sin egen forskning och utanför när de ska undervisa Sveriges blivande
lärare, som ska följa den rådande läroplanen.
Oscar Matti
Liberala Ungdomsförbundet i Uppsala län och lärarstudent
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar