Den så kallade nyateismen pratas det ofta negativt om.
Nyateisterna är otrevliga och respekterar inte religiösa människor eller deras
tro tillräckligt, brukar det sägas. Dessutom är de arroganta, eftersom ateismen
”också är en religion”, och de låtsas som att de vet bättre än religiösa om hur
världen kommit till.
Men vad är nyateismen? I denna text tänker jag beskriva min
bild av nyateismen (och min bild av nidbilden av nyateismen). Jag tänker
argumentera för att tro och livsåskådning ska få och bör diskuteras precis som
vilken annan fråga som helt, fast man givetvis bör hålla god ton, liksom i alla
andra frågor. Den som inte vill diskutera sin religion ska självklart inte
behöva göra detta. Slutligen ska jag argumentera för ateismen och för att Gud
sannolikt inte existerar. Det anser jag att man kan göra även som politiker,
eftersom jag erkänner alla andras rätt att ha och uttrycka en annan åsikt om
Gud än min åsikt.
”Nyateism” är på många sätt negativt laddat. Det används
främst av personer som anser att ateister är ”för hårda” mot religionen. Frågan
är dock om ordet ”nyateist” har mer substans än ordet ”nyliberal”, som används
som skällsord mot en massa saker som inte har något alls att göra med vad ”nyliberaler”
(klassiska liberaler eller libertarianer) faktiskt tycker. Även om
fler är ateister idag än förut finns det inget nytt med själva begreppet –
ateist är någon som inte tror att någon Gud eller dylik övernaturlig skapare
existerar.
Jag kan utan problem erkänna att det existerar ateister som
verkligen är otrevliga och hånar kristna – ateister som angriper personerna - de
religiösa, och inte saken – religionen. Detta blir lättare att erkänna eftersom
jag själv inte har något som helst med det att göra. Jag eller någon annan
ateist bär inte på någon kollektiv skuld för hur vissa andra ateister uttrycker
sig eller går till personangrepp. Att likställa alla ateister med de som går
till personangrepp vore på intet sätt bättre än att likställa alla religiösa
med jihadister som halshugger ”otrogna”, religiöst fanatiska abortmotståndare eller
wahabiter som tycker att kvinnor ska leva i princip som slavar eller avrättas.
Så skulle jag aldrig resonera om sansade religiösa människor och jag räknar med att andra kan visa samma självklara
vänlighet genom att inte kollektivisera alla ateister.
Ateismens främste företrädare (enligt mig) svartmålas dock
alltför mycket, anser jag. Givetvis syftar jag på Richard Dawkins, en framstående
biolog som skrivit flera böcker om evolutionen, och antagligen världens mest
kände ateist. Dawkins anses av många vara ett exempel på en typisk ”nyateist”,
eftersom han ständigt argumenterar emot religion, ofta i ganska hårda ordalag.
Det finns ett korn av sanning i det – Dawkins gillar att dra ganska extrema
jämförelser och dra resonemang till sin spets, även om han sagt att han inte
ser det som ett självändamål att provocera människor. Den som sett Dawkins tala
eller fördjupat sig i hans resonemang kommer förmodligen få en annan bild. Han
är alltid artig, kommer aldrig med personangrepp och är intellektuellt
hederlig. Läsning av hans böcker rekommenderas varmt. Nu ska jag gå in på hans
resonemang.
Vi måste kunna diskutera religionen. Den som inte vill
diskutera den kan helt enkelt uttrycka detta, så får ingen tvinga denne att göra
det – precis som vi inte får tvinga någon (utom möjligen folkvalda politiker) att diskutera politik, väder eller
något annat överhuvudtaget. Att diskutera religionen i sig, eller argumentera
mot den offentligt, är och ska vara tillåtet. Det är och ska dessutom vara tillåtet
att uttrycka att religion inte är logiskt, att det inte är grundat på logiskt resonerande
baserat på världen som vi känner till den, och att tro i sig inte är något
positivt, om det är vad man anser. På samma sätt ska en religiös person få
uttrycka att ateism är en orimlig hållning, att det inte är logiskt att vara
ateist baserat på exempelvis Kalam-argumentet, och att ateism inte för något
gott med sig. Vi skulle aldrig neka en liberal eller konservativ person rätten
att uttrycka sig negativt om marxismen, även om den ideologin kan ligga till
grund för många människors grundläggande värderingar och övertygelser, eller
vice versa. Vi har yttrandefrihet.
Med detta sagt tänker jag göra ett uttalande. Jag tror inte
att Gud existerar. Grunden till den åsikten är att det vi vet om världen idag (enligt
mig) tyder på att den inte är ”designad” av någon allsmäktig skapare utan snarare att den uppstått utan något särskilt syfte. Man kan anföra andra skäl till att tro på
Gud än logik, som intuition, bibeln eller egna erfarenheter av honom. Min åsikt är dock
att det inte hittills presenterats något hållbart argument för att det är mer
sannolikt att Gud existerar än att han inte gör det.
När jag argumenterar brukar jag oftast söka motståndarens
starkaste argument – grunden till hens övertygelse. I det här fallet anser jag
att det är en bra strategi eftersom bevisbördan ligger på den som vill bevisa
Guds existens (jag återkommer mer till bevisbördan senare). Vad är då det
starkaste argumentet för Guds existens? Många skulle säga Kalam-argumentet.
Kalam-argumentet framförs ofta, och behandlar universums
uppkomst. Det syftar främst till att visa, att universum började existera någon
gång, vilket måste ha haft en orsak. Det kan inte ha börjat existera från
ingenting, eftersom inget vi vet om världen tyder på att saker börjar existera
från ingenting. Detta menar då de religiösa förklaras bäst genom att hänvisa till
Gud som orsaken, som skaparen. Detta är en mycket knepig slutsats av flera
skäl. Först tittar vi på hur Kalam-argumentet ser ut.
Enligt vad vi vet om världen idag är det så att:
1.
Allt som börjar existera har en orsak.
2.
Universum började existera.
3.
Därför har universum en orsak.
Detta anses av vissa vara ett bevis för att Gud har skapat världen, eller åtminstone som en del i ett bevis för det.
Jag tänker presentera mina motargument mot att detta skulle
vara ett bevis för någonting i form av tre punkter.
1. Kalam-argumentet är förenklat. Ingenting vi känner
till har ”börjat existera”, det har orsakats av en förändring av något som
redan existerar. En stolmakare kan bygga en stol, men stolen dyker inte bara
upp, utan skapas av befintligt material som i sig inte är en stol utan görs
om till en stol av stolmakaren, av trä som tagits från ett träd, som vuxit
från ett frö och så vidare. En människa börjar existera genom att ett foster
utvecklas efter att en spermie träffar ett ägg, detta är orsaken till den människans
existens och människans föräldrar skapades på samma sätt från befintligt
material, liksom alla deras förfäder. Detta är vad vi faktiskt vet om världen,
att allt som skapats genom att göras om utifrån
befintligt material har en orsak.
Vad vi däremot inte vet är hur saker kan uppstå ur ingenting. Frågan är dock vad Kalam-argumentet innebär, när frasen ”universum började existera” används. Menas det att universum skapats genom att göras om från tidigare material? Det vore kanske rimligt att anta för en ateist, men ”Gud” brukar sällan definieras som ”tidigare existerande material”, snarare som ett allsmäktigt väsen som ”skapat” universum. Skapade han det från ingenting? Det skulle ju säga emot Kalam-argumentet om man formulerar det korrekt, så som jag beskrev, att allt som börjar existera från tidigare existerande material har en orsak. Detta är inte vad Kalam-argumentet syftar till att bevisa, men det blir följden av resonemanget om man följer Kalam-argumentets premisser, eftersom en premiss är att det ska utgå från vad vi vet om världen idag.
Gud kan alltså inte ha skapat universum av
ingenting. Skapade han det av tidigare existerande material? Detta är en
intressant teori, men den anförs sällan av religiösa och även den har stora
problem (exempelvis, hur uppstod då det materialet? Skapades det ur ingenting?).
Om Gud inte skapade universum från ingenting, eller från tidigare existerande
material – vad skapade han det då av? Det enda som återstår är att han skapade
det av sig själv – att Gud skapade universum av materialet som utgör Gud. Även
det är en intressant teori, men den anförs heller inte så ofta, särskilt eftersom
den innehåller en problematik för den som är kristen, jude eller muslim - att
Gud inte längre existerar.
Om man baserar sin gudstro på Kalam-argumentet kan man alltså ge tre svar: Gud skapade universum av ingenting, Gud skapade universum av någonting som redan fanns, eller Gud skapade universum av materian han själv bestod av. Inget av dessa svar är särskilt troligt enligt mig. Vad Kalam-argumentet faktiskt visar är att universums existens är något av en paradox. Det är svårt att förklara hur den första grejen uppstod. Problemet brukar kallas för en oändlig regression.
Om man baserar sin gudstro på Kalam-argumentet kan man alltså ge tre svar: Gud skapade universum av ingenting, Gud skapade universum av någonting som redan fanns, eller Gud skapade universum av materian han själv bestod av. Inget av dessa svar är särskilt troligt enligt mig. Vad Kalam-argumentet faktiskt visar är att universums existens är något av en paradox. Det är svårt att förklara hur den första grejen uppstod. Problemet brukar kallas för en oändlig regression.
2. Gud är dock inte någon lösning på
denna oändliga regression. Varför skulle det vara en bättre förklaring än någon
annan, som inte innehåller allsmäktighet eller en planerad avsikt med
universum? En allsmäktig skapare som designat universum måste vara en ofattbart
fascinerande och komplex varelse, den intelligens som skulle krävas för att
planera alla stjärnors och planeters rörelser och alla fysikens lagar till att
orsaka livets uppkomst på jorden miljarder år efter universums uppkomst är
praktiskt taget omöjlig att föreställa sig. Varför skulle det vara enklare att
förklara detta, än att förklara ett universum utan någon Gud eller något
förutbestämt syfte? Vetenskapen har ju redan förklarat saker som hur alla levande varelser utvecklats från tidigare livsformer, helt utan någon "design".
Dawkins uttrycker det hela väldigt bra. ”Även
om vi lämnar plats för den tvivelaktiga lyxen att godtyckligt trolla fram något
som sätter punkt för en oändlig regression och ger detta något ett namn, bara
därför att vi behöver ett, finns det absolut ingen anledning att förse det med
någon av de egenskaper som vanligen tillskrivs Gud: allmakt, allvetande,
godhet, uppfinningsrikedom i utformningen av hans skapelse, för att inte tala
om sådana mänskliga attribut som att lyssna till böner, förlåta synder och läsa
våra hemligaste tankar”.
3. Vetenskapen börjar faktiskt närma sig en lösning
på problemet med den oändliga regressionen. Detta är dock teoretisk fysik och
jag är ingen teoretisk fysiker, så för att undvika missförstånd tänker jag inte
förklara den här. Det finns en länk i slutet av detta inlägg till en
föreläsning av Lawrence Krauss om detta ämne, som fungerar mycket bättre som
förklaring än om jag skulle försöka redogöra för hans resonemang. Detta är dock
en fullt rimlig hypotes. Detta är vad vetenskapen gör – den kommer med hypoteser,
granskar dessa kritiskt, och kommer med nya för att hitta en trovärdig
förklaring till saker. Religionen förklarar ingenting, den grundas istället på
tron att någon som är smartare och mäktigare än oss har skapat allt.
Skulle någon ändå vilja tro på
Gud finns fler problem att brottas med. Som exempel: hur kan Gud vara både god
och allsmäktig? Varför skapade han folkmord, aids och våldtäkter? Att svara ”Han
gav människan fri vilja och eget ansvar att handla gott” kanske fungerar, men det
gör knappast Gud god. Barn som dör i krig kan knappast beskyllas för att ha
dött för att de använt sin ”fria vilja” fel, men dessa har Gud låtit dö ändå. En orättvis och ond Gud är en ganska jobbig slutsats. En enklare slutsats av fenomenet vore att världen inte är rättvis eftersom den inte har "skapats" eller har något förutbestämt syfte (men att vi
människor kanske kan försöka skapa mer rättvisa genom vårt samhälle).
Som kuriosa kan nämnas att det
finns teologer som försvarar folkmord. Har Gud gett människan livet så har han
rätt att ta tillbaka livet, lyder argumentet. Jag menar givetvis inte att alla
religiösa tror det, bara att vissa slutsatser som en del religiösa tvingars dra
för att lösa problemet med att Gud inte kan vara både god och allsmäktig är
riktigt obehagliga.
En del säger ”Hur kan du veta att
Gud inte finns? Hur kan vi veta något överhuvudtaget?” Detta tankesätt leder
dock inte någonstans. Vi baserar det vi vet på erfarenheter vi har, från det vi
förnimmer med våra sinnen, och på att resonera kring dessa erfarenheter genom
förnuft och logik. Det är så vi gör världen begriplig. Det är så vi resonerar
för att kunna öppna dörren och ta bussen till jobbet, för att kunna utöva vårt
jobb vad det än är, för att kunna tänka ut det mest rättvisa sättet att
organisera samhället på. Varför skulle vi inte resonera så även när vi funderar
på hur universum kommit till?
Nu angående vem bördan ligger på att bevisa om
Gud finns eller inte, jag låter Hermione Granger ta ordet:
Det finns även fler argument för
religion, men jag anser att jag har behandlat det starkaste. Kommer någon på
fler får denna person gärna kommentera, svarar jag inte i god tid beror det på
tidsbrist, och inte på brist av intresse, jag tycker att dessa frågor är
väldigt spännande.
Det går förstås att vara religiös
av andra skäl, och alla har rätt till att ha vilken livsåskådning de vill – jag har
enbart klargjort att jag inte anser att det är sannolikt att Gud existerar och
varför, och att detta bör få diskuteras. Den som vill får gärna argumentera emot mig, och anse att min slutsats
är helt orimlig (men gärna förklara varför). Den som inte vill diskutera
behöver givetvis inte göra det. Så enkelt är det.
Oscar Matti
Liberala Ungdomsförbundet i
Uppsala län
Lawrence Krauss: Något som
uppstår ur inget: https://www.youtube.com/watch?v=ly6xDuwjLD8
Diskussion, Dawkins och Krauss: https://www.youtube.com/watch?v=YUe0_4rdj0U
William Lane Craig försöker
förklara Kalam-argumentet: https://www.youtube.com/watch?v=VeKavDdRVIg
Youtubaren Theoretical Bullshit
om Kalam-argumentet: https://www.youtube.com/watch?v=fRn-mVPIl60
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar